Läinud esmaspäeval (5.06) kontrollisid Belgia ametnikud Zeebrugge sadama juures veokijuhte eesmärgiga avastada regulaarse iganädalase puhkeaja (45 tundi) rikkumisi. Nimelt ei tohi 45-tunnist puhkeaega kabiinis veeta nagu kirjas määruses 561/2006 artikkel 8 punkt 8.

Trahve määrati 113000 euro eest

Kontrolliti 120 veokit ning neist 46 puhul avastati rikkumine. Kokku määrati trahve summas 113 000 eurot. Avastati ka muid rikkumisi ja manipuleerimisi Ad Bluega.

Regulaarset iganädalast puhkeaega ei tohi kabiinis teha

Euroopa Komisjon on hiljuti võtnud selge seisukoha, et 45-tunnist ehk regulaarset iganädalast puhkeaega ei tohi sõiduki kabiinis veeta. Niikui seisukoht oli teatavaks tehtud, on hakatud seda koheselt ka kontrollima, sest siiani oli Belgia puhul teada vaid mõned üksikud kontrollijuhtumid.

Määrus 561/2006 artikkel 8 punkt 8 kohaselt (link) ei tohi regulaarset iganädalast puhkeaega sõidukis veeta. Seda punkti pole põhimõtteliselt kunagi transpordifirmad täitnud, sest eeldab lisakulusid ja on palju turvalisuse jne küsimusi. Aga enam sellest ei pääse. Praeguseks on teada, et tõsisemalt on kontrollima hakatud Belgias ja Prantsusmaal. Kontroll tehakse kohapeal ehk tabatakse otse teolt.  

Kõige riskantsem ongi siis, kui kontrolli tehakse esmaspäeval. Kui kontroll tehakse nädala sees, siis on veel juriidiliselt võimalik, et tegelik 45 algab nädala lõpus ja käesolev puhkus on lihtsalt töö ootamisega põhjustatud pikaks läinud 24. 

Puhkeaja reeglid tuleb selgeks saada

Järjest olulisemaks muutub puhkeaja ja reisi planeerimine. Autojuhi ametikoolitustel õpetame, kuidas lihtsa planeerimisega sõita nii, et kolmenädalase tsükli jooksul 45 tunnist puhkeaega tegema ei pea. Loomulikult – alati võib puhata ja rohkemgi veel, kui soovi, tahtmist ja võimalust on. Kuid kas on mõtet trahve sisse genereerida? Puhkeaja reeglil on omad nüansid, mida tuleb hästi tunda. Nende reeglite teadmine muutub tänases maailmas üha olulisemaks, sest trahvi võib saada nii autojuht kui transpordifirma.

Paraku on just iganädalase puhkeaja reegel (45, 24 ja kompensatsioon) autojuhtide ja ka logistikute seas selge ainult pealiskaudselt. Ei teata, et 24 tunniseid võib järjest teha ka mitu ning 45-tunnise puhkepausi tegemist on võimalik teatud ajani edasi lükata. Autojuhid on harjunud aegade jooksul kasutama iganädalast puhkeaega kõige lihtsama variandina. Kuid võimalusi on palju rohkem. Seda teades võib suurest trahvist pääseda.

Mida toob tulevik?

Alles hiljuti teatas ka Saksamaa (vaata siit) kurjast plaanist hakata puhkeaja veetmist sõidukis kontrollima. Ja võib vist ennustada, et ka teised riigid selle trendiga ühinevad. Praegu töötatakse välja kontrolli ja karistusmeetodeid. Aga esialgu on tehtud ettepanek, et trahvid võiksid rikkumiste eest olla suurusjärgus ca 500 eurot juhile ja 1500 eurot firmale. 

Kuidas asjad edasi arenevad näitab praktika, kuid tasub vaim valmis sättida ja maailma hakata natukene teise pilguga vaatama. Ennast harida ja koolitada saab aga alati. Hoiame teemadel silma peal.

Viited: siit, ja siit.

Vaata ka teisi artikleid:

Lugupidamisega,

Lenno Põder

Lenno Põder

 

Lenno Põder
tegevjuht / koolitaja
Ametikoolitus OÜ

 

Tulekul koolitused

Täpsed kuupäevad on selgumisel. Anna oma soovist meile teada alloleva kontaktvormi kaudu või telli oma e-postile teavitused (paremal üleval).